Missie & Visie

Missie


Wij willen een verschil maken voor Nederlandse jeugd in Europese contexten - en daarmee voor ons allemaal, want zij vormen onze toekomst.


Directe aanleiding voor het oprichten van deze stichting is om acquisitie voor de onderstaande projecten mogelijk te maken. Om subsidiabel te worden is een ANBI-stichting onontbeerlijk. 


Maar de drijfveren van de stichting liggen dieper: zorg om de kwaliteit van het onderwijs en ondermijnende tendensen als het gebrek aan goedgeschoolde, flexibel denkende en duurzaam geïnspireerde docenten. Zorg om de maatschappelijke gevolgen die dit al heeft en in toenemende mate zal hebben voor iedereen die onderwijs geniet: oppervlakkige betrokkenheid, populisme, onzekerheid over eigen kunnen onder de leerlingen, het ervaren van een kloof tussen kennis-die-moet en de veeleisende maar vaak anders georiënteerde wereld om hen heen, angst en polarisatie.


Dit grimmige beeld kan ook worden gekanteld: waar er ook maar goedgeschoolde, goed geoutilleerde, betrokken en geïnspireerde mensen in en om scholen werken, daar kunnen zij een enorm verschil maken. 


Stichting Denkroute wil hen zienswijzen, advies en educatieve materialen aanreiken om dit verschil te kunnen laten maken. Daarmee wil zij ook haar eigen reikwijdte vergroten. Het werk dat wij zelf (als adviseurs, onderzoekers, auteurs, schoolleiders en docenten) op geïnspireerde wijze proberen te doen geeft voldoening maar verdient ook een grotere actieradius.


Een ander aspect hierin is dat in het Nederlandse onderwijs zich een tweedeling dreigt door te zetten: kinderen van ouders die zich ‘schaduw-onderwijs’ (kinderopvang, bijlessen, remedial teaching, huiswerkbegeleiding, examentraining) of scholen met een hoge ouderlijke bijdrage kunnen veroorloven versus ouders van kinderen die het moeten stellen met een uithollende school, waar de aanwezige docenten op de ‘overlevings-modus’ staan omdat ze niet veel vertrouwen hebben in hun eigen leerkracht en veerkracht of omdat de werkdruk voortdurend en torenhoog is.


Wij geloven dat onderwijs een brede introductie van kennis, inzichten, vaardigheden en houdingen mogelijk moet maken en daarmee gelijke kansen en een diep gevoel van betrokkenheid met de maatschappij die met elkaar samenleven faciliteert. Wij geloven dat dit iedere nieuwkomer wortels en vleugels geeft, maar dat dit tevens het individuele belang overstijgt. Hiermee is de pedagogische opdracht van onderwijsgevenden met nadruk ook een maatschappelijke opdracht.


Er is onder leerlingen en studenten in Nederland veel betrokkenheid met de wereld om hen heen. Die komt onder ander naar voren in de wens om te reizen. Jongeren willen graag naar het buitenland en zodra senioren de kans krijgen, zeggen ze ook de wereld (opnieuw) te willen verkennen. Zij snakken naar verdieping maar weten deze vaak niet te vinden en komen zo uit op toeristische vervlakking en consumentisme: bucket lists van locaties die afgevinkt kunnen worden (en die helaas vaak alleen per vliegtuig te bereiken zijn). De komende jaren zal noodgedwongen ‘toerisme in eigen land en op eigen continent’ weer toenemen. Daar zitten leerkansen en mogelijkheden om betrokkenheid met natuur, erfgoed, het eigene en waardevolle van cultuur en samenleving te vergroten.


Vanuit het onderwijs worden ook uitwegen, dat wil zeggen een alternatieve wegen aangereikt. Zo wint het informele leren gelukkig weer aan belangstelling en waardering, net als projectmatig onderwijs. Ook hebben velen de ervaring en de kennis dat het een goede remedie is om over grenzen heen te kijken – van het land, de bubbel en het eigen gelijk – om te kunnen spiegelen en verbinden. Wij verwijzen derhalve ook naar de organisaties waarmee we ons verbonden en geïnspireerd voelen (zie onder).


Visie


Wij geloven in actief burgerschap, gevoed door leerkracht en veerkracht.


Om deze te benutten, vieren en te vergroten willen wij samen denkroutes uitstippelen, waarmee wij kunnen leren en groeien, zodat verbondenheid met natuur en cultuur tot uiting komt. Wij denken zo een bijdrage te kunnen leveren aan een cultureel vitale maatschappij waaraan kinderen, volwassenen, hun ouders en docenten hun essentiële maatschappelijke bijdrage durven, willen en kunnen leveren. 


Hoe wil Stichting Denkroutes dit bereiken?


De stichting tracht haar doel onder meer te bereiken door leer- en denkroutes uit te stippelen, deze samen met derden te vinden, verder te ontwikkelen en te doorlopen of deelname daaraan te coachen.


Dit kan in de vorm van: 


Het aanbieden van strategieën en stappenplannen die leren, redeneren, zich bezinnen en reflecteren ondersteunen, versterken en verder laten reiken;


Het ontwikkelen, uitdiepen en / of uitbreiden van educatief materiaal; 


Leerplanontwikkeling, curriculumontwikkeling of -verbetering;


Het onderzoeken van, en publiceren over de domeinen cultuur, taal, geschiedenis, kunstgeschiedenis, erfgoed, samenleving, natuur en educatie – bij voorkeur een samengaan van deze domeinen;


Het begeleiden en / of adviseren omtrent het gebruik en ontwikkeling van educatief materiaal en het opzetten van educatieve projecten over natuur, samenleving, erfgoed, taal, kunst, cultuur en geschiedenis;


Het begeleiden en stimuleren van het leren van en over de nabije omgeving;


Deze diensten aan te bieden aan individuen, bedrijven en organisaties. De beoogde doelgroepen zijn kinderen, jongeren en volwassenen.


Deze doelstellingen onder andere middels lesmateriaal, tool kits, lessenreeksen, spellen, verhalen, scenario’s, onderzoek, publicaties, websites, video’s, applicaties, excursies, tentoonstellingen, advisering en begeleiding vorm te geven.



Wat is ervoor nodig om dit doel te bereiken (mensen en middelen)


Het hebben en onderhouden van een wijd en actief netwerk is nodig om noodzaak, behoefte en mogelijkheden te peilen en benutten. De bestuursleden zijn met nadruk hierop geselecteerd.


Opzet is om het ene project het andere te laten financieren. Op het ogenblik maken de projecten rondom de graphic novel Jazzy en de voetstappen van Bertha von Suttner de meeste kans om de rol van financiële motor te gaan vervullen. In de komende vijf jaar ligt de nadruk op het vinden van een begin in geldelijke middelen, goodwill en bekendheid in het veld, waardoor verdere projecten makkelijker van de grond zullen komen.


Hiervoor is vooral tijd het belangrijkste middel.


Share by: